informacji publicznej
03.03.2015 r.
Zalecenia
Rady Ministrów
dotyczące praktyk studenckich w urzędach administracji rządowej oraz w jednostkach organizacyjnych podległych lub nadzorowanych w 2015 r.
Rada Ministrów przyjmuje następujące zalecenia:
- Kierownicy urzędów administracji rządowej oraz kierownicy jednostek organizacyjnych im podległych lub nadzorowanych, także przez Prezesa Rady Ministrów, będących jednostkami sektora finansów publicznych, z zastrzeżeniem wskazanym w pkt 2, umożliwią studentom odbycie praktyk studenckich w podległych im jednostkach organizacyjnych.
- Zaleceń nie stosuje się w Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służbie Wywiadu Wojskowego, Służbie Kontrwywiadu Wojskowego, Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, Biurze Ochrony Rządu, jednostkach wojskowych, Żandarmerii Wojskowej, wojskowych komendach uzupełnień, jednostkach organizacyjnych Policji, Straży Pożarnej i Straży Granicznej oraz zakładach kształcenia nauczycieli (kolegiach nauczycielskich i nauczycielskich kolegiach języków obcych).
- W podmiotach, o których mowa w pkt 1, na każdych 20 zatrudnionych pracowników powinno zostać zgłoszone co najmniej jedno miejsce praktyk studenckich w roku kalendarzowym.
- Stan zatrudnienia ustala się zgodnie z metodologią sprawozdania Ministra Finansów o zatrudnieniu i wynagrodzeniach Rb-70, według wszystkich statusów zatrudnienia na dzień 31 grudnia 2014 r.
- Jeżeli liczba zatrudnionych pracowników ustalona w sposób wskazany w pkt 4 jest mniejsza niż 20 pracowników, decyzję o zgłoszeniu miejsc praktyk podejmuje kierownik urzędu lub jednostki.
- Jeżeli liczba zatrudnionych pracowników ustalona w sposób wskazany w pkt 4 nie stanowi wielokrotności liczby 20, decyzję o zgłoszeniu kolejnego miejsca praktyk podejmuje kierownik urzędu lub jednostki.
- Do 30 marca 2015 r. członkowie Rady Ministrów, w ramach kierowanych przez siebie działów administracji rządowej, przekażą Szefowi Służby Cywilnej:
- zestawienie informacji zbiorczych o liczbie pracowników, o której mowa w pkt 3, i zaplanowanej liczbie miejsc praktyk studenckich w 2015 r. w jednostkach organizacyjnych im podległych lub nadzorowanych;
- następujące dane: nazwę i adres urzędu/jednostki podległej lub nadzorowanej, REGON, adres e-mail utworzony dla potrzeb obsługi praktyk studenckich i numer telefonu do pracownika urzędu/jednostki odpowiedzialnego za obsługę praktyk studenckich.
- Informacje, o których mowa w pkt 7 terenowe organy administracji zespolonej przekażą Szefowi Służby Cywilnej za pośrednictwem wojewody.
- Zbiorcze zestawienie danych, o których mowa w pkt 7.2 Szef Służby Cywilnej przekaże do Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.
- W przypadku, gdy zgłoszenie liczby miejsc praktyk nie jest możliwe w wielkości o jakiej mowa w pkt 3, kierownik urzędu lub jednostki przedstawiając liczbę miejsc praktyk, przedstawia właściwemu ministrowi nadzorującemu szczegółowe wyjaśnienia. Ostateczną decyzję w sprawie liczby zgłoszonych miejsc praktyk studenckich podejmuje właściwy minister.
- Realizacja praktyk studenckich w urzędach i jednostkach, o których mowa w pkt 1 będzie uwzględniała Ramy jakości w zakresie prowadzenia praktyk studenckich w administracji rządowej, które stanowią załącznik do niniejszych Zaleceń oraz ramy kwalifikacji dla szkół wyższych określone w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 2 listopada 2011 r. w sprawie Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 253, poz. 1520).
- Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego zapewni wsparcie w realizacji Zaleceń, w szczególności poprzez zapewnienie informacji niezbędnych urzędom i jednostkom organizacyjnym w kontaktach ze szkołami wyższymi.
- Na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów publikowane będą materiały informacyjne dotyczące zasad odbywania praktyk studenckich skierowane do urzędów i jednostek organizujących praktyki, uczelni oraz studentów, w tym szczegółowe zasady obsługi zgłoszeń praktyk studenckich w administracji.
- Minister Pracy i Polityki Społecznej wykona i udostępni na stronie internetowej praca.gov.pl podmiotom, o których mowa w pkt 1, nową usługę elektroniczną umożliwiającą rejestrację zgłoszeń praktyk studenckich w Centralnej Bazie Ofert Pracy (CBOP) prowadzonej przez urząd obsługujący ministra właściwego do spraw pracy.
- Szef Służby Cywilnej we współpracy z Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Ministrem Pracy i Polityki Społecznej ustali i przekaże do stosowania podmiotom, o których mowa w pkt 1, szczegółowe zasady obsługi zgłoszeń miejsc praktyk studenckich przez te podmioty, w tym zadania i obowiązki przewidziane dla tych podmiotów w związku z wprowadzaniem zgłoszeń do CBOP za pośrednictwem strony internetowej praca.gov.pl.
- Szef Służby Cywilnej prowadzić będzie monitoring realizacji zadań wynikających z niniejszych Zaleceń przez podmioty, o których mowa w pkt 1, oraz zapewni wsparcie tym podmiotom w zakresie obsługi procesu rejestracji i publikacji zgłoszeń praktyk studenckich.
- Szef Służby Cywilnej we współpracy z Szefem Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego podejmą działania promujące realizację Zaleceń.
- Koordynację wykonania niniejszych Zaleceń powierza się Szefowi Służby Cywilnej we współpracy z Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
- Członkowie Rady Ministrów, w ramach kierowanych przez siebie działów administracji rządowej zapewniają nadzór nad realizacją Zaleceń. Wojewodowie wspierają realizację Zaleceń w województwach.
- Działania, o których mowa w pkt 13-15 zostaną zrealizowane do 30 kwietnia 2015 r.
- Do 31 stycznia 2016 r. członkowie Rady Ministrów, w ramach kierowanych przez siebie działów administracji rządowej, przekażą Szefowi Służby Cywilnej zestawienie informacji zbiorczych o liczbie praktyk studenckich zrealizowanych w 2015 r. Powyższe informacje terenowe organy administracji zespolonej przekażą Szefowi Służby Cywilnej za pośrednictwem wojewody. Szef Służby Cywilnej przedstawi Radzie Ministrów zbiorczą informację o realizacji Zaleceń do 31 marca 2016 r. w celu podjęcia decyzji o dalszym kształcie praktyk studenckich w administracji rządowej.
Załącznik do Zaleceń Rady Ministrów
dotyczycących praktyk studenckich w urzędach administracji rządowej
oraz w jednostkach organizacyjnych podległych lub nadzorowanych w 2015 r.
Ramy jakości w zakresie prowadzenia praktyk studenckich w administracji rządowej
I. Organizacja praktyki
- Informacje o praktyce, w tym ogólny zakres zadań praktykanta oraz wymagania stawiane kandydatom, podawane są do wiadomości publicznej na stronach internetowych danego urzędu/jednostki organizacyjnej oraz na stronie internetowej oferty.praca.gov.pl.
- Proces udostępniania ofert praktyk jest jawny poprzez umieszczenie zgłoszenia ofert praktyki przez urząd/jednostkę organizacyjną na stronie internetowej oferty.praca.gov.pl.
- Praktyka powinna odbywać się na podstawie pisemnego porozumienia zawartego między uczelnią a urzędem/jednostką organizacyjną.
- Miejsce pracy praktykanta jest odpowiednio przygotowane przed rozpoczęciem przez niego praktyki i odpowiada standardowi miejsca pracy pracownika urzędu/jednostki organizacyjnej.
- Praktykant kierowany przez uczelnię na praktykę jest zobowiązany posiadać ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków obejmujące okres praktyki, zapewnione przez uczelnię lub we własnym zakresie.
II. Walor edukacyjny praktyki
- Przebieg praktyki powinien pozwolić rozwinąć umiejętności i kompetencje społeczne uwzględnione w programie kształcenia dla danego kierunku studiów, i wynikające z Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego.
- Ramowy program praktyki posiada zdefiniowany zakres działań urzędu/jednostki organizacyjnej i zadań praktykanta.
III. Opieka nad praktykantem
- Opiekunowie przyszłych praktykantów wyznaczani są na etapie przygotowań do realizacji programu.
- Każdy przyjęty praktykant ma przydzielonego opiekuna.
- Opiekun informuje praktykanta o zakresie obowiązków oraz zasadach i procedurach obowiązujących w urzędzie/jednostce organizacyjnej.
- Opiekun monitoruje realizację przydzielonych w programie zadań.
- Opiekun udziela informacji zwrotnej praktykantowi na temat osiąganych wyników, stopnia realizacji zadań, a także rozwijanych umiejętności i kompetencji społecznych.
IV. Czas trwania praktyki
- Czas trwania praktyki powinien być określony w porozumieniu.
- Czas trwania praktyki podlega uzgodnieniu uczelni z urzędami/jednostkami organizacyjnymi, które kierują się kryterium efektywności praktyki oraz potrzebami urzędu/jednostki organizacyjnej.
V. Zakończenie praktyki
- Praktykant po ukończeniu praktyki otrzymuje pisemne potwierdzenie odbycia praktyki zawierające m.in. zakres wykonywanych zadań oraz zakres uzyskanej wiedzy, umiejętności oraz rozwijanych kompetencji społecznych.
- Praktykant po ukończeniu praktyki otrzymuje informację zwrotną na temat realizowanych przez niego zadań oraz rozwiniętych umiejętności.
- Urząd/jednostka organizacyjna umożliwia uczelni ocenę programu i przebiegu praktyki.
Na stronie internetowej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów przedstawione są informacje dla studentów chętnych do odbywania praktyk w jednostkach administracji http://bip.kprm.gov.pl/kpr/praktyki-studenckie-w-a/3053,Praktyki-studenckie-w-administracji-rzadowej.html.
Powyższe (żródłowe) informacje zaprezentowano poniżej.
PIERWSZE OFERTY PRAKTYK DLA STUDENTÓW JUŻ DOSTĘPNE NA
www.oferty.praca.gov.pl
Rada Ministrów 3 marca br. przyjęła Zalecenia dotyczące praktyk studenckich w urzędach administracji rządowej oraz w jednostkach organizacyjnych podległych lub nadzorowanych w 2015 r. Przyjęcie tego dokumentu przez rząd jest realizacją zapowiedzi z exposé premier Ewy Kopacz, umożliwiającej studentom zdobycie praktycznego doświadczenia zawodowego w administracji rządowej.
Zalecenia mają na celu przygotowanie, a następnie zorganizowanie – w urzędach i jednostkach podległych rządowi – wysokiej jakości praktyk zawodowych dla studentów. W dokumencie określono jednostki rządowe, które w 2015 r. organizują praktyki studenckie, obowiązki tych jednostek i organów rządowych oraz przedstawiono wytyczne dotyczące zapewnienia jakości praktyk i harmonogram działań w 2015 r.
Głównym celem Zaleceń jest zwiększenie możliwości zdobycia przez studentów doświadczenia zawodowego i podniesienia kompetencji. Ułatwi to absolwentom uczelni przechodzenie z etapu edukacji do etapu zatrudnienia. Do 30 kwietnia br. pozyskano deklaracje organizacji 16.600 miejsc praktyk w ponad 1500 urzędach i jednostkach administracji rządowej.
Na tej stronie będą publikowane materiały informacyjne dotyczące praktyk studenckich, przeznaczone dla jednostek organizujących praktyki, uczelni oraz studentów, w szczególności:
- Treść Zaleceń Rady Ministrów dotyczących praktyk studenckich w urzędach administracji rządowej oraz w jednostkach organizacyjnych podległych lub nadzorowanych w 2015 r., wraz z Ramami jakości praktyk w administracji rządowej w 2015 r.
- Słowniczek podstawowych pojęć z zakresu praktyk studenckich w administracji rządowej w 2015 r.
- Trzy prezentacje skierowane do studentów, uczelni oraz urzędów i jednostek, zawierające podstawowe informacje na temat praktyk studenckich w administracji rządowej w 2015 r.
- Wykaz urzędów oraz jednostek podległych i nadzorowanych przez ministrów, w których organizuje się praktyki studenckie.
- Wzór komunikatu dla urzędów i jednostek w administracji rządowej dotyczący ich uczestnictwa w programie praktyk – do zamieszczenia na stronach internetowych tych podmiotów.
- Wzory proponowanych dokumentów przydatnych w trakcie organizowania i realizacji praktyk :
- porozumienie uczelnia – urząd/jednostka,
- skierowanie z uczelni do urzędu/jednostki na praktykę,
- zaświadczenie o ukończeniu praktyki,
- formularz oceny praktyk dla uczelni,
- formularz oceny praktyk dla studentów – do wykorzystania przez urzędy/jednostki zainteresowane uzyskaniem indywidualnych opinii studentów.
Zgłoszenie praktyki studenckiej - instrukcja użytkownika
Wyszukiwanie ofert w CBOP - instrukcja
Przede wszystkim zachęcamy do zapoznania się z prezentacjami wprowadzającymi w tematykę praktyk studenckich w administracji rządowej w 2015 r. Poza dostarczeniem przydatnych informacji ułatwią one korzystanie z innych dokumentów/stron internetowych poświęconych praktykom, także prezentowanych w BIP.W prezentacjach został też wskazany sposób rekrutacji studentów na praktyki przez urzędy i jednostki w administracji rządowej.
Studentów i uczelnie zachęcamy również do zapoznania się z wykazem urzędów oraz jednostek podległych i nadzorowanych przez ministrów, w których organizuje się praktyki studenckie.
Rekomendowane dokumenty wzorcowe nie wykluczają korzystania przez urzędy/jednostki i uczelnie z własnych, np. dotychczas stosowanych, o ile zawierają niezbędne dane, o których mowa we wzorach.
Uprzejmie informujemy, że w związku z czasem niezbędnym na wprowadzenie ofert na stronę oferty.praca.gov.pl przez urzędy/jednostki, będą się one ukazywały sukcesywnie w pierwszej połowie maja br.
Dodatkowe informacje na temat organizacji praktyk można uzyskać w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów (w sprawach przygotowania ofert praktyk i działania Centralnej Bazy Ofert Pracy - CBOP):
- e-mail: praktykiRM[at]kprm[dot]gov[dot]pl
- praktykiRM[at]kprm[dot]gov[dot]pl">telefon: 22 694 74 69 oraz 22 694 74 41 – w dni robocze, w godzinach 9.00-15.00
w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego (w sprawach dotyczących przepisów o szkolnictwie wyższym)
- e-mail: praktykiwadministracji[at]mnisw[dot]gov[dot]pl;
- e-mail dla uczelni wyższych:praktykiwadministracji[at]mnisw[dot]gov[dot]pl.
Studenci powinni kontaktować się z macierzystymi uczelniami, które będą pośredniczyć w kontaktach z administracją rządową.
Wytworzył(a): Sierpiński Rafał
Wprowadził(a): Sierpiński Rafał
Opublikował(a): Sierpiński Rafał
Liczba wyświetleń:
1862
Data wytworzenia: 2015-05-07 14:04:00
Data publikacji: 2015-05-07 14:04:05
Ostatnio aktualizował(a): Kubiński Dariusz
Data ostatniej zmiany: 2016-09-27 12:56:12
Wprowadził(a): Kubiński Dariusz, .
Wprowadził(a): Kubiński Dariusz, .
Wprowadził(a): Sierpiński Rafał, korekta
Wprowadził(a): Sierpiński Rafał, korekta
Wprowadził(a): Sierpiński Rafał, korekta
Wprowadził(a): Sierpiński Rafał, korekta
Wprowadził(a): Sierpiński Rafał, korekta
Wprowadził(a): Sierpiński Rafał, korekta
ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2007–2013
na podstawie porozumienia nr RPOP.02.02.00-16-013/13-00.