Szukaj

 

Szukaj również w treści artykułów

Podstrony: 1 2
Kontrola maszyn

         Opolski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej informuje, iż realizujac temat kontroli zgodności maszyn z wymaganiami zasadniczymi rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 21 października 2008 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla maszyn (Dz.U. z 2008 r., Nr 199, poz. 1228.)kontrolą objęto 5 podmiotów w tym:

  • 1 podmiot wprowadzający wyroby do obrotu – importer,
  • 2 sklepy wielkopowierzchniowe,
  • 2 inne placówki detaliczne.

Łącznie skontrolowano 20 rodzajów maszyn (kraje trzecie: 19 rodzajów, inne kraje unijne – 1 rodzaj). Zakwestionowano 13 rodzajów maszyn (kraje trzecie: Chiny – 12 rodz. Japonia – 1 rodzaj) z uwagi na:

  • brak lub nieprawidłową deklarację zgodności,
  • brak certyfikatu badania typu WE
  • brak pełnych oznaczeń
  • nieprawidłowe instrukcje.

Zakres czynności kontrolnych obejmował następujące zagadnienia: 

  1. Oznakowanie CE
  2. Deklaracja zgodności
  3. Zgodność z zasadniczymi wymaganami:
    • prawidłowość oznaczeń maszyn
    • umieszczenie niezbędnych informacji na maszynie
    • Instrukcja uzytkowania
  4. Badania laboratoryjne i organoleptyczne
  5. W okresie III kwartału 2011 Urzędy Celne nie zwracały się do tut. Inspektoratu z wnioskiem o wydanie opinii w zakresie spełnienia wymagań zasadniczych i innych w odniesieniu do maszyn.

   Kontrola u importera, zostala przeprowadzona na podstawie pisma Urzędu Celnego, który poinformował o rewizji kontenera, w którym znajdowały się przedmiotowe maszyny i wówczas okazało się, iż wyroby te nie posiadają tabliczek znamionowych, deklaracji zgodności oraz instrukcji obsługi. Obecnie wyroby znajdują sie w zabezpieczonym przez Inspekcję Handlową pomieszczeniu do czasu zakończenia postępowania. 
   Podsumowujac wyniki kontroli należy stwierdzić, iż w dalszym ciągu w grupie badanych wyrobów występują nieprawidłowości, które dotyczą głównie braku lub nieprawidłowo sporządzonej deklaracji zgodności, niepełnego oznakowania wyrobów oraz dołączenia do maszyny instrukcji, ktora nie zawierała wszystkich informacji wymienionych w § 58 i § 59 rozporządzenia.
   W porównaniu do poprzednich kontroli maszyn, które miały miejsce w I kwartale 2010 i 2011 r. należy stwierdzić, iż aktualnie wskaźnik procentowy wyrobów zakwestionowanych w stosunku do zbadanych, jest znacznie wyższy i kształtuje się na poziomie ok. 65%, podczas gdy poprzednio wynosił odpowiednio 16,6 % i 18,75%.
   Z pewnością na szczególna uwagę zasluguje kontrola przeprowadzona u importera, który wprowadzał do obrotu maszyny, w odniesieniu do których nie posiadał dokumentów świadczących, iż wyroby te są zgodne z zasadniczymi i innymi wymaganiami.
   Jak wyjaśnił przedsiębiorca dotychczas nie znał obowiązujacych przepisów w tym zakresie, lecz wiedział o powszechnie znanych wymogach dotyczących tego rodzaju wyrobów, a m/in. takich jak: oznakowanie CE, instrukcja uzytkowania. Faktycznie badane maszyny posiadały oznakowanie CE oraz dołączono instrukcje uzytkowania.
   Przy tym należy podkreslić, iż istotnym elementem tej kontroli był również aspekt edukacyjny, polegający na przedstawieniu kontrolowanemu wymagań dotyczących maszyn oraz uświadomieniu zagrozeń dla bezpieczeństwa konsumentów wynikajacych z użytkowania wyrobów, które mogą nie odpowiadać wymaganiom prawa.


Informację przygotował:
Rafał Sierpiński
Naczelnik Wydziału
Kontroli Handlu
Artykułami Nieżywnościowymi i Usług
Redaktor: Dariusz BiegunData publikacji: 2011-11-23 13:15:17
Wprowadził do BIP: Irena Suska 
Ilość wyświeleń artykułu: 2798 
Kontrola oznakowania części samochodowych

   Opolski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej informuje, że w III kw. 2011r. przeprowadzono 3 kontrole prawidłowości oznakowania części samochodowych i urządzeń do przewożenia dzieci w pojazdach samochodowych na terenie Opola i Kędzierzyna-Koźla, w tym:

  • 1 hurtownię
  • 2 placówki detaliczne

Kontrola obejmowała następujące zagadnienia

  1. Legalność prowadzonej działalności gospodarczej:
  2. Prawidłowość uwidaczniania cen:
  3. Prawidłowość oznakowania części samochodowych oferowanych do sprzedaży oraz urządzeń do przewożenia dzieci w pojazdach samochodowych.
  4. Prawidłowość udzielania gwarancji.
  5. Inne ustalenia kontroli.

   W wyniku przeprowadzonych kontroli nie stwierdzono nieprawidłowości w zakresie oznakowania 9 rodzajów części samochodowych i urządzeń do przewożenia dzieci w pojazdach samochodowych , a także w zakresie pozostałych zbadanych zagadnień (legalność, ceny, dokumenty gwarancyjne dołączone do wyrobów). Oferowane do sprzedaży produkty pochodziły głównie z pozostałych krajów Unii Europejskiej ( Niemcy, Holandia ) i tylko w pojedynczych przypadkach zostały wyprodukowane w kraju lub pochodziły z importu ( Tajwan).
   Przeprowadzone rozmowy z przedsiębiorcami wskazują na fakt, iż są oni zorientowani o wymogach dotyczących prawidłowego oznakowania części samochodowych oraz urządzeń do przewożenia dzieci w pojazdach samochodowych.Również klienci zainteresowani zakupem tego rodzaju wyrobów zwracają szczególną uwagę na oznakowanie ich znakiem homologacji ,,E”. Przy tym należy zauważyć, iż nastąpiła ewidentna poprawa funkcjonowania rynku, odnosząc to do kontroli przeprowadzonych w latach ubiegłych (rok 2008 i wcześniej).
   Sytuacja ta jest z pewnością efektem wielu podjętych działań kontrolnych w tym temacie przez Inspekcję Handlową w skali kraju.


Informację przygotował:
Rafał Sierpiński
Naczelnik Wydziału
Kontroli Handlu
Artykułami Nieżywnościowymi i Usług


Redaktor: Dariusz BiegunData publikacji: 2011-11-23 13:15:05
Wprowadził do BIP: Irena Suska 
Ilość wyświeleń artykułu: 2798 
Kontrola kąpielisk

Opolski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej informuje, że realizując temat kontroli przedsiębiorców świadczących usługi w zakresie organizacji kąpielisk i wypożyczalni sprzętu pływającego kontrolą objęto 4 przedsiębiorców. Przy tym należy wskazać, iż w roku bieżącym na terenie woj. opolskiego zarejestrowano zaledwie cztery kąpieliska, w tym trzy z nich są prowadzone przez urzędy gmin lub podległe im jednostki (Nyski Ośrodek Rekreacji, Zarząd Oświaty i Kultury).   

Kontrola obejmowała następujące zagadnienia 

  1. niżej wskazane zagadnienia skontrolowano u wszystkich przedsiębiorców.  
    1. Legalność prowadzonej działalności
      • zgłoszenie działalności do ewidencji działalności gospodarczej lub Krajowego Rejestru Sądowego,
      • zgodność faktycznie wykonywanej działalności z zakresem zgłoszonym do ewidencji. 
    2. Prawidłowość uwidaczniania cen oferowanych usług w sporządzonych cennikach.  
    3. Prawidłowość opracowania i udostępniania konsumentom stosownych regulaminów korzystania ze świadczonych usług.  
  2. Wypożyczalnie sprzętu pływającego  
    1. Stan techniczny sprzętu pływającego
    2. Prawidłowość zapewnienia uprawiającym sporty wodne warunków
      do udzielania pomocy w nagłych wypadkach.
  3. Kąpielisko - zorganizowane
    1. Warunki bezpieczeństwa osób korzystających z kąpieliska.
    2. Przestrzeganie minimalnych norm zatrudnienia ratowników.
    3. Kwalifikacje zatrudnianych ratowników.
    4. Prawidłowość wyposażenia w obowiązujący sprzęt ratunkowy i pomocniczy, urządzenia sygnalizacyjne i ostrzegawcze, a także w sprzęt medyczny, leki i artykuły sanitarne.
    5. Prawidłowość oznakowania kąpieliska znakami zakazu, ostrzegawczymi
      i informacyjnymi.
  4. Inne ustalenia kontroli

Analiza ustaleń kontroli wykazała, iż nieprawidłowości wystąpiły w 1 placówce (kąpielisko) i odnosiły się do:  

  • braku wyposażenia kąpieliska w nosze ratunkowe – wymóg § 10 ust.1 pkt 12 załącznika nr 4 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 maja 1997 r. 
  • nie oznaczenia kąpieliska tablicą informacyjną widoczną i czytelną zawierającą m/in. nazwę albo imię i nazwisko lub numer telefonu organizatora kąpieliska, adres, telefon, adres strony internetowej i numer właściwego urzędu gminy odpowiedzialnego za wyznaczenie i prowadzenie ewidencji kąpielisk, nazwę kąpieliska itp. – wymóg § 3 ust. 1 pkt 1-6 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 kwietnia 2011 r. w sprawie ewidencji kąpielisk oraz sposobu oznakowania kąpielisk i miejsc wykorzystywanych do kąpieli.  

Nie stwierdzono żadnych nieprawidłowości u przedsiębiorców świadczących usługi w zakresie wypożyczania sprzętu pływającego  

Wykorzystanie ustaleń z kontroli  

Ustalenia z przeprowadzonych kontroli dały podstawę do: 

  • skierowania do przedsiębiorcy 2 żądań w zakresie wyposażenia kąpieliska w nosze ratunkowe i oznaczenia kąpieliska zgodnie z wymogami prawa.
    Powyższe zostało zrealizowane w trakcie kontroli.
  • skierowania informacji do Opolskiego Urzędu Wojewódzkiego, Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego, przedstawiającej przedmiotowe wyniki kontroli 

   Jako szczególnie pozytywne w działalności omawianych przedsiębiorców należy uznać legalność i rzetelność ich działania, wykazywanie dużej staranności
w zakresie utrzymywania właściwego stanu technicznego wszelkich urządzeń oraz sprzętu pływającego, wyposażenia kąpieliska w obowiązujący sprzęt ratunkowy
i pomocniczy, urządzenia sygnalizacyjne i ostrzegawcze a także w sprzęt medyczny, leki i artykuły sanitarne.
Przy tym należy zauważyć, iż w roku bieżącym na terenie woj. opolskiego zarejestrowano zaledwie cztery kąpieliska, natomiast w ubiegłym roku akwenów mających status kąpieliska było siedemnaście. 
   Z pewnością na powyższe wpływa fakt, iż znowelizowana ustawa Prawo Wodne dotychczasowym organizatorom kąpielisk daje możliwość kwalifikowania przedmiotowej działalności „jako miejsce wykorzystywane do kąpieli” w odniesieniu do którego nie ma szczególnych wymagań prawnych, oprócz zadbania o prawidłowe oznakowanie tego rodzaju miejsca i zlecenie służbom sanitarnym przeprowadzenie badań jakości wody.

 

Informację przygotował:
Rafał Sierpiński
Naczelnik Wydziału
Kontroli Handlu
Artykułami Nieżywnościowymi i Usług
 
Redaktor: Dariusz BiegunData publikacji: 2011-11-23 13:14:21
Wprowadził do BIP: Irena Suska 
Ilość wyświeleń artykułu: 2798 
Przestrzeganie ustawy o języku polskim

   Opolski Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej informuje że w III kw 2011r. przeprowadzono kontrolę placówek oferujących różnego rodzaju produkty nie podlegające szczegółowym wymaganiom bezpieczeństwa, pod kątem przestrzegania ustawy z dnia 7 października 1999r. o języku polskim (t.j. z 2011r. Dz. U. Nr 42, poz. 224) oraz ustawy z dnia 5 lipca 2011r. o cenach (Dz. U. Nr 97, poz. 1050), Kontrolą objęto 8 podmiotów gospodarczych .
Zaznacza się, iż do kontroli wytypowano placówki prowadzące sprzedaż detaliczną w ofercie, których znajdowały się różnego rodzaju artykuły nieżywnościowe niepodlegające szczegółowym wymaganiom w tym dwie placówki w odniesieniu do których konsumenci zgłosili informacje do tut. Inspektoratu w zakresie nie dołączenia do wyrobu instrukcji obsługi w języku polskim.
Badaniem objęto 56 partii wyrobów .  

Kontrola obejmowała następujące zagadnienia:

  1. Prawidłowość stosowania przepisów ustawy o cenach.

  2. Prawidłowość oznakowania wyrobów w aspekcie przepisów określonych w art. 7 i 7a ustawy o języku polskim.

  3. Legalność prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie : 

    Nieprawidłowości wystąpiły w dwóch jednostkach handlowych i odnosiły się do:

  • braku uwidocznienia wywieszek zawierających informacje wskazujące nazwy handlowe, ceny oraz jednostki miary co jest wymagane § 3.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2002r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania ceną towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży (Dz. U. Nr 99, poz. 894 ze zm.)– dot. jednej placówki,

  • braku pisemnych informacji dla konsumenta w języku polskim dot. nazewnictwa towarów, ostrzeżeń, informacji o właściwościach towaru co jest wymagane art. 7 cyt. ustawy o języku polskim – dot. jednej placówki, dwóch wyrobów. 

Ustalenia z kontroli dały podstawę do:

  • zastosowania trybu postępowania mandatowego w odniesieniu do jednego przedsiębiorcy z art. 137 §1 kw.

  • umożliwienia dwóm przedsiębiorcom podjęcia dobrowolnych działań naprawczych mających na celu usunięcia stwierdzonych uchybień w zakresie uwidaczniania przy wyrobach oferowanych do sprzedaży wywieszek zawierających informacje wskazujące ich nazwy handlowe, ceny oraz jednostki miar oraz używania języka polskiego w informacjach o właściwościach wyrobów ostrzeżeń i informacji.

   Przeprowadzone kontrole w zakresie stopnia respektowania przepisów określonych w ustawie o języku polskim wykazały, iż przedsiębiorcy posiadają wiedzę na temat ustawy o języku polskim.  Pozytywnie należy ocenić wyniki kontroli gdzie wskaźnik procentowy kwestionowanych wyrobów w odniesieniu do których stwierdzono całkowity brak oznaczeń w języku polskim w stosunku do ogółem badanych kształtuję się na poziomie 3,5 %.
Z pewnością na powyższe wpływa fakt, iż organ Inspekcji handlowej prowadzi systematyczne kontrole w tym zakresie włączając przedmiotowe zagadnienie do kontroli tematycznych realizowanych we własnym zakresie.
Omawiając przedmiotowe zagadnienie należy podkreślić, iż w bieżącym roku do tut. inspektoratu wpłynęły dwie informacje konsumenckie dot. nie dołączania do wyrobu instrukcji w języku polskim, co w wyniku kontroli nie znalazło potwierdzenia.

Informację przygotował:
Rafał Sierpiński
Naczelnik Wydziału
Kontroli Handlu
Artykułami Nieżywnościowymi i Usług

 


Redaktor: Dariusz BiegunData publikacji: 2011-11-23 13:13:32
Wprowadził do BIP: Irena Suska 
Ilość wyświeleń artykułu: 2798 
Kontrola sprzętu elektrycznego

   Opolski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej informuje, że w III kw. 2011r. przeprowadzono kontrole wprowadzonego do obrotu sprzętu elektrycznego : małego sprzętu AGD , opraw oświetleniowych ,przedłużaczy i adapterów podróżnych w 5 podmiotach, w tym:

  • 1 placówka detaliczna wielkopowierzchniowa,

  • 4 placówki detaliczne

 Kontrola obejmowała następujące zagadnienia

  1. Zgodność oznakowania wyrobów znakiem CE

  2. Przestrzeganie przepisów zawartych w § 5 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 21 sierpnia 2007 r.

  3. Dokumentacja potwierdzająca przeprowadzenie procedury oceny zgodności ( deklaracja zgodności).

  4. Badania organoleptyczne i laboratoryjne.
  5. W okresie III kwartału 2011r. w żadnym przypadku Urzędy Celne  nie zwracały się do tut. Inspektoratu z wnioskiem o wydanie opinii w zakresie spełnienia wymagań zasadniczych i innych przez sprzęt elektryczny. Ponadto do tut. Inspektoratu nie wpłynęła żadna informacja konsumencka dot. nieprawidłowości wprowadzania do obrotu sprzętu elektrycznego .

Ogółem kontrolą pod kątem spełniania wymagań określonych w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 21 sierpnia 2007 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla sprzętu elektrycznego ( Dz. U. Nr 155, poz. 1089) objęto 20 rodzajów sprzętu elektrycznego, tj.:

  • 7 rodzajów sprzętu AGD , w tym : 3 produkcji chińskiej i 4 produkcji krajowej,

  • 6 rodzajów opraw oświetleniowych, w tym: 2 pochodzących z Chin i 4 produkcji krajowej,

  • 7 rodzajów przedłużaczy i adapterów podróżnych ,w tym: 4 pochodzących z Chin i 3 produkcji krajowej.

 Podczas przeprowadzanych 5 kontroli zakwestionowano 3, co stanowi 15 % rodzajów wyrobów ocenianych, 2 producentom umożliwiono podjęcie dobrowolnych działań naprawczych.
Zdaniem tut. Inspektoratu , brak wymaganych informacji i ostrzeżeń umożliwiających pełne i bezpieczne korzystanie z wyrobów wskazuje na potrzebę prowadzenia dalszego monitoringu rynku wyrobów elektrycznych.
Z przeprowadzonych rozmów ze sprzedawcami przedmiotowych wyrobów wynika, że od dłuższego czasu nie zmienia się podstawowa oferta rynku w tej branży, z tym jednak ,że sukcesywnie wprowadza się do obrotu nowsze modele – wielofunkcyjne, wyprodukowane z coraz trwalszych materiałów. Przedsiębiorcy prowadzą sprzedaż wyrobów głównie polskich firm. Pomimo wielu ofert nowo wchodzących na rynek firm oferujących do sprzedaży taki sam i podobny asortyment , firmy pozostają w kontaktach sprawdzonych firm i dostawców.

 

Informację przygotował:
Rafał Sierpiński
Naczelnik Wydziału
Kontroli Handlu
Artykułami Nieżywnościowymi i Usług


Redaktor: Dariusz BiegunData publikacji: 2011-11-23 13:12:22
Wprowadził do BIP: Irena Suska 
Ilość wyświeleń artykułu: 2798 
Redaguje: Zygmunt Jurczak