|
Zasady mediacji
– Mediację prowadzi się na zasadach bezstronności, przejrzystości, efektywności i uczciwości określonych w zaleceniu Komisji (2001/310/WE) z dnia 4 kwietnia 2001r. w sprawie zasad dotyczących organów pozasądowych uczestniczących w polubownym rozstrzyganiu sporów konsumenckich z zastosowaniem postanowień art. 36 ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o Inspekcji Handlowej (tekst jednolity: Dz. U – Mediator reprezentujący Wojewódzkiego Inspektora jest uprawniony do prowadzenia mediacji w języku polskim w sprawach dotyczących sporów cywilnoprawnych między konsumentem a przedsiębiorcą z wyłączeniem sporów dot.: zakupu energii, usług bankowych, ubezpieczeniowych, pocztowych i telekomunikacyjnych, pośrednictwa finansowego, informatycznych, naukowo-badawczych, edukacyjnych oraz w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej; – Mediację wszczyna się na wniosek konsumenta /złożony pisemnie lub ustnie do protokołu. Wniosek powinien zawierać co najmniej wskazanie konsumenta, od którego pochodzi, jego adres i żądanie, wskazanie przedsiębiorcy będącego stroną sporu, jego adres lub siedzibę firmy oraz podpis wnioskodawcy. Wniosek bez wskazania adresu wnoszącego i bez możności ustalenia tego adresu na podstawie posiadanych danych pozostawia sie bez rozpoznania; – Jeżeli wniosek nie spełnia innych wymagań ustalonych w przepisach prawa, mediator wzywa wnoszącego do usunięcia braków w terminie siedmiu dni z pouczeniem, ze nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia; – Mediacje można również wszcząć z urzędu jeżeli wymaga tego interes konsumenta. W przypadku wniesienia wniosku o wszczęcie procedury mediacji telegraficznie lub za pomocą telefaksu, poczty elektronicznej albo za pomocą formularzy umieszczonych na stronach internetowych Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, umożliwiających wprowadzenie danych do systemu teleinformatycznego tych instytucji – procedurę mediacji wszczyna się z urzędu; – Postępowanie mediacyjne może być prowadzone w siedzibie lub miejscu prowadzenia działalności gospodarczej przedsiębiorcy, w siedzibie Inspektoratu, korespondencyjnie, w tym z wykorzystaniem poczty elektronicznej. Czynności mediacyjne powinny być prowadzone w sposób sprawny i w miarę możliwości niezakłócający funkcjonowania przedsiębiorcy; – Celem zagwarantowania bezstronności procedury mediacji – mediatorzy odpowiedzialni za prowadzenie tej procedury są wyznaczani na czas określony. Nie mogą się znajdować w konflikcie interesów z którąkolwiek ze stron sporu – mają tu zastosowanie przepisy art. 24 Kodeksu postępowania administracyjnego /wyłączenie pracownika/** ; – Przed rozpoczęciem mediacji – mediatorzy są w szczególności zobowiązani od okazania legitymacji służbowej i upoważnienia do prowadzenia mediacji oraz poinformowania stron sporu o swojej bezstronności; – Dokumentowanie czynności mediacyjnych odbywa się poprzez wypełnienie przez mediatora protokołu mediacji w toku prowadzonej procedury mediacji. W przedmiotowym protokole mediacji mediator dokumentuje w czyjej obecności prowadzona jest procedura, gdzie prowadzona jest mediacja; – W toku postępowania mediacyjnego mediator zapoznaje przedsiębiorcę z roszczeniem konsumenta, przedstawia stronom sporu przepisy prawa mające zastosowanie w sprawie oraz ewentualne propozycje polubownego zakończenia sporu; – Jeżeli konsument nie sprzeciwia się proponowanemu przez mediatora lub przedsiębiorcę polubownemu rozwiązaniu sporu domniemuje się, iż wyraża na nie zgodę. Konsumenta należy pouczyć o skutkach braku sprzeciwu. – Mediator dokumentuje uzgodnione przez strony rozwiązanie sporu w protokole mediacji, bądź w odrębnym dokumencie, albo poprzez sporządzenie adnotacji w aktach sprawy, opatrzonej datą i własnoręcznym podpisem. – Mediator sporządza protokół mediacji w trzech egzemplarzach, z których jeden doręcza konsumentowi, drugi doręcza przedsiębiorcy, a trzeci pozostawia w aktach sprawy. – Strony sporu uczestniczące w procedurze mediacji mogą wnosić wnioski i inne dokumenty we wszelkich prawnie dopuszczalnych formach, w tym za pośrednictwem poczty elektronicznej. – Procedura mediacji prowadzona przez inspektorów jest bezpłatna zarówno dla konsumenta, jak i dla przedsiębiorcy. – Koszty opinii o jakości produktu lub usługi sporządzonej na zlecenie konsumenta lub przedsiębiorcy przez rzeczoznawcę do spraw jakości towarów i usług, wpisanego na listę rzeczoznawców prowadzoną przez wojewódzkiego inspektora Inspekcji Handlowej, ponosi zleceniodawca, chyba że strony mediacji postanowią inaczej. – Strony mediacji mają dostęp do procedury bez obowiązku korzystania z przedstawiciela prawnego (adwokata, radcy prawnego lub doradcy podatkowego). – Po wszczęciu procedury mediacji spór powinien być zakończony w najkrótszym terminie, w zależności od jego charakteru i stopnia złożoności. Do procedury mediacji mają zastosowanie przepisy art. 35 § 1 – 3 i 5 K p a *** dotyczące terminów załatwiania spraw przez organy administracji. – Uczciwość procedury mediacji jest gwarantowana, poprzez prawo stron sporu do:
– W toku procedury strony mediacji są zachęcane do pełnej współpracy, w szczególności poprzez przekazywanie wszelkich informacji niezbędnych dla uczciwego rozwiązania sporu. – Jeżeli którakolwiek ze stron sporu odmówi udziału w mediacji, bądź wycofa się z procedury mediacji mediator odstępuje od prowadzenia mediacji. – Jeżeli którakolwiek ze stron sporu nie udziela odpowiedzi na kierowaną do niej przez mediatora korespondencję domniemuje się, iż nie wyraża zgody na uczestniczenie w procedurze mediacji, bądź na sugerowany sposób rozwiązania sporu. W takim przypadku mediator odstępuje od prowadzenia mediacji. – Mediator może wyznaczyć stronom mediacji termin do polubownego zakończenia sporu. Termin ten może zostać przedłużony, jeżeli przemawiają za tym okoliczności sprawy. Jeżeli sprawa nie została polubownie zakończona w wyznaczonym terminie mediator odstępuje od procedury mediacji. – Konsument może wyrazić zgodę lub odmówić zgody na proponowane rozwiązanie. – Proponowane rozwiązanie może być mniej korzystne od ewentualnego wyniku orzeczonego przez sąd stosujący przepisy ogólne. – Konsument przed uzgodnieniem lub odrzuceniem sugerowanego rozwiązania ma prawo do uzyskania od osoby trzeciej niezależnej porady w rozsądnym terminie. – Skorzystanie z procedury mediacji nie ma wpływu na możliwość wniesienia sporu do sądu lub wniosku o rozpatrzenie sporu przez stały polubowny sąd konsumencki przy wojewódzkim inspektorze Inspekcji Handlowej.
|
||||||
Redaguje: Zygmunt Jurczak
|