Szukaj

 

Szukaj również w treści artykułów

Podstrony: 1 2
Kontrola lamp

    Opolski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej informuje, że w III kw. 2011r. przeprowadzono kontrole bezkierunkowych lamp do użytku domowego w 5 podmiotach, w tym:

  • 1 placówka detaliczna wielkopowierzchniowa,

  • 4 placówki detaliczne

Ogółem kontrolą objęto 25 rodzajów bezkierunkowych lamp do użytku domowego, w tym:

  • 14 rodzajów żarówek tradycyjnych (10 rodzajów żarówek 60W, 3 rodzaje żarówek 75 W i 1 rodzaj żarówki 100 W)

  • 8 rodzajów lamp halogenowych,świetlówek kompaktowych i lamp LED

  • 3 rodzaje lamp specjalnych

Spośród 25 rodzajów lamp bezkierunkowych do użytku domowego 8 pochodziło z Polski, 10 z innych krajów UE i 7 z importu ( Chiny).

Udział procentowy skontrolowanych wyrobów wg miejsca pochodzenia



Zakres przedmiotowy kontroli obejmował następujące zagadnienia

  1. Lampy bezkierunkowe do użytku domowego- tradycyjne żarówki oraz tradycyjne żarówki halogenowe przezroczyste i nieprzezroczyste. 

  • 1 rodzaj lampy przezroczystej 100 W- wprowadzona została do obrotu przed 1 września 2009 r. - przed etapem 1,

  • 3 rodzaje lamp przezroczystych 75 W- wprowadzone zostały do obrotu przed 1 września 2010 r.- przed etapem 2,

  • 10 rodzajów lamp przezroczystych 60 W – wprowadzonych zostało do obrotu przed 1 września 2011 r.- przed etapem 3.

W związku z powyższym zgodnie z art. 3 ust. 1 rozporządzenia WE nr 244/2009 przedmiotowe lampy przezroczyste mogą znajdować się w obrocie do czasu wyczerpania zapasów. 

  1. Lampy bezkierunkowe do użytku domowego- dostępne na rynku odpowiedniki: ulepszone lampy halogenowe, kompaktowe lampy fluorescencyjne ( świetlówki kompaktowe samostatecznikowe CFL), lampy LED

    a) Wymagania w zakresie informacji o lampach
    b) Oznakowanie CE
    c) Deklaracja zgodności

  1. Lampy specjalne 

   Reasumując wyniki kontroli należy stwierdzić, iż na kontrolowanych 5 przedsiębiorców nieprawidłowości ujawniono w 1 przypadku, gdzie na badanych 11 partiach wyrobów zakwestionowano 1 rodzaj wyrobu z uwagi na brak informacji na opakowaniu liczby cykli “włącz/wyłącz”. Producentowi kwestionowanej lampy umożliwiono podjęcie dobrowolnych działań naprawczych.
Wskaźnik procentowy do ogółu badanych wyrobów 25 w stosunku do kwestionowanych stanowi 4%.
Do pozytywnych ustaleń przedmiotowych kontroli należy zaliczyć fakt, iż wszyscy przedsiębiorcy posiadają wiedzę w zakresie wymogów zawartych w rozporządzeniu Komisji WE nr 244/2009 z dnia 18 marca 2009r. w sprawie wykonania dyrektywy 2005/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla bezkierunkowych lamp do użytku domowego ( Dz. Urz. UE Nr L76/3).

 

Informację przygotował:
Rafał Sierpiński
Naczelnik Wydziału
Kontroli Handlu
Artykułami Nieżywnościowymi i Usług

 

Redaktor: Dariusz BiegunData publikacji: 2011-11-23 13:11:59
Wprowadził do BIP: Irena Suska 
Ilość wyświeleń artykułu: 1295 
Kontrola lokali gastronomicznych

    W roku 2010 Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Opolu w myśl założeń planowych zleconych przez UOKiK przeprowadził kontrole różnego typu placówek gastronomicznych zlokalizowanych na terenie województwa opolskiego.

Kontrolą objęto 17 placówek gastronomicznych:

  • 10 restauracji i barów (5 w sezonie zimowym)
  • 5 lokali fast-food,
  • 2 bary mleczne.

Celem kontroli była ocena funkcjonowania placówek. Szczególną uwagę zwracano na jakość oferowanych wyrobów kulinarnych i surowców stosowanych do ich produkcji, rzetelność usług świadczonych konsumentom oraz prawidłowość uwidaczniania informacji o wysokości cen oferowanych towarów, potraw i napojów. Zakres tematyczny kontroli obejmował:

  • prawidłowość oznakowania towarów,

  • przestrzeganie warunków magazynowania żywności,

  • okresów ich trwałości,

  • legalność prowadzonej działalności gospodarczej,

  • respektowanie ustawy o miarach.

Przeprowadzone kontrole ujawniły szereg nieprawidłowości w funkcjonowaniu tych jednostek, a mianowicie:

  • w restauracjach i barach nieprawidłowości ujawniono w 6 kontrolowanych lokalach, a dotyczyły one: 

    • wprowadzania do produkcji przeterminowanych produktów spożywczych,

    • nierzetelnej obsługi konsumentów (zaniżanie wagi porcji napojów alkoholowych),

    • niewłaściwej jakości naparów kawy

    • nie uwidacznianie cen,

  • w lokalach fast-food nieprawidłowości ujawniono w 4 kontrolowanych miejscach, a dotyczyły: 

    • braku uwidocznienia gramatur na oferowanych do sprzedaży potrawach i napojach,

    • stosowania do produkcji surowców przeterminowanych,

    • posługiwania się sprzętem pomiarowym o nieaktualnych cechach legalizacji,

    • złego stanu sanitarno-porządkowego,

    • zaniżenie masy netto oferowanych potraw.

  • w barach mlecznych uchybienia odnotowano w 1 placówce, gdzie kwestionowano:

    • wprowadzenie do produkcji środków spożywczych po upływie terminu ważności

    • posługiwanie się sprzętem pomiarowym o nieaktualnych cechach legalizacji .

Ustalono, że przyczynami nieprawidłowości były niedbalstwo personelu oraz lekceważący stosunek przedsiębiorców do obowiązujących przepisów związanych z prowadzeniem działalności handlowo- gastronomicznej.
Zalecono uzupełnienie wiedzy przez przedsiębiorców i personel w zakresie obowiązujących w branży przepisów. Ujawnione nieprawidłowości wyeliminowano już w toku kontroli.
Dodatkowo osoby odpowiedzialne za popełnienie wykroczenia ukarano mandatami karnymi. Łącznie nałożono 7 mandatów karnych na kwotę 1600 zł. oraz skierowano 1 wniosek o ukaranie do Sądu Grodzkiego

 

Ryszard Klimczak
Naczelnik Wydziału Kontroli
Handlu Artykułami Żywnościowymi
i Gastronomii




Redaktor: Dariusz BiegunData publikacji: 2011-08-11 15:01:09
Wprowadził do BIP: Irena Suska 
Ilość wyświeleń artykułu: 1481 
Redaguje: Zygmunt Jurczak