Opolski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej informuje, że w III kw. 2011r. przeprowadzono kontrole bezkierunkowych lamp do użytku domowego w 5 podmiotach, w tym:
Ogółem kontrolą objęto 25 rodzajów bezkierunkowych lamp do użytku domowego, w tym:
-
14 rodzajów żarówek tradycyjnych (10 rodzajów żarówek 60W, 3 rodzaje żarówek 75 W i 1 rodzaj żarówki 100 W)
-
8 rodzajów lamp halogenowych,świetlówek kompaktowych i lamp LED
-
3 rodzaje lamp specjalnych
Spośród 25 rodzajów lamp bezkierunkowych do użytku domowego 8 pochodziło z Polski, 10 z innych krajów UE i 7 z importu ( Chiny).
Udział procentowy skontrolowanych wyrobów wg miejsca pochodzenia

Zakres przedmiotowy kontroli obejmował następujące zagadnienia
-
Lampy bezkierunkowe do użytku domowego- tradycyjne żarówki oraz tradycyjne żarówki halogenowe przezroczyste i nieprzezroczyste.
-
1 rodzaj lampy przezroczystej 100 W- wprowadzona została do obrotu przed 1 września 2009 r. - przed etapem 1,
-
3 rodzaje lamp przezroczystych 75 W- wprowadzone zostały do obrotu przed 1 września 2010 r.- przed etapem 2,
-
10 rodzajów lamp przezroczystych 60 W – wprowadzonych zostało do obrotu przed 1 września 2011 r.- przed etapem 3.
W związku z powyższym zgodnie z art. 3 ust. 1 rozporządzenia WE nr 244/2009 przedmiotowe lampy przezroczyste mogą znajdować się w obrocie do czasu wyczerpania zapasów.
-
Lampy bezkierunkowe do użytku domowego- dostępne na rynku odpowiedniki: ulepszone lampy halogenowe, kompaktowe lampy fluorescencyjne ( świetlówki kompaktowe samostatecznikowe CFL), lampy LED
a) Wymagania w zakresie informacji o lampach
b) Oznakowanie CE
c) Deklaracja zgodności
-
Lampy specjalne
Reasumując wyniki kontroli należy stwierdzić, iż na kontrolowanych 5 przedsiębiorców nieprawidłowości ujawniono w 1 przypadku, gdzie na badanych 11 partiach wyrobów zakwestionowano 1 rodzaj wyrobu z uwagi na brak informacji na opakowaniu liczby cykli “włącz/wyłącz”. Producentowi kwestionowanej lampy umożliwiono podjęcie dobrowolnych działań naprawczych.
Wskaźnik procentowy do ogółu badanych wyrobów 25 w stosunku do kwestionowanych stanowi 4%.
Do pozytywnych ustaleń przedmiotowych kontroli należy zaliczyć fakt, iż wszyscy przedsiębiorcy posiadają wiedzę w zakresie wymogów zawartych w rozporządzeniu Komisji WE nr 244/2009 z dnia 18 marca 2009r. w sprawie wykonania dyrektywy 2005/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla bezkierunkowych lamp do użytku domowego ( Dz. Urz. UE Nr L76/3).
Informację przygotował:
Rafał Sierpiński
Naczelnik Wydziału
Kontroli Handlu
Artykułami Nieżywnościowymi i Usług
W roku 2010 Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Opolu w myśl założeń planowych zleconych przez UOKiK przeprowadził kontrole różnego typu placówek gastronomicznych zlokalizowanych na terenie województwa opolskiego.
Kontrolą objęto 17 placówek gastronomicznych:
Celem kontroli była ocena funkcjonowania placówek. Szczególną uwagę zwracano na jakość oferowanych wyrobów kulinarnych i surowców stosowanych do ich produkcji, rzetelność usług świadczonych konsumentom oraz prawidłowość uwidaczniania informacji o wysokości cen oferowanych towarów, potraw i napojów. Zakres tematyczny kontroli obejmował:
-
prawidłowość oznakowania towarów,
-
przestrzeganie warunków magazynowania żywności,
-
okresów ich trwałości,
-
legalność prowadzonej działalności gospodarczej,
-
respektowanie ustawy o miarach.
Przeprowadzone kontrole ujawniły szereg nieprawidłowości w funkcjonowaniu tych jednostek, a mianowicie:
-
w restauracjach i barach nieprawidłowości ujawniono w 6 kontrolowanych lokalach, a dotyczyły one:
-
wprowadzania do produkcji przeterminowanych produktów spożywczych,
-
nierzetelnej obsługi konsumentów (zaniżanie wagi porcji napojów alkoholowych),
-
niewłaściwej jakości naparów kawy
-
nie uwidacznianie cen,
-
w lokalach fast-food nieprawidłowości ujawniono w 4 kontrolowanych miejscach, a dotyczyły:
-
braku uwidocznienia gramatur na oferowanych do sprzedaży potrawach i napojach,
-
stosowania do produkcji surowców przeterminowanych,
-
posługiwania się sprzętem pomiarowym o nieaktualnych cechach legalizacji,
-
złego stanu sanitarno-porządkowego,
-
zaniżenie masy netto oferowanych potraw.
-
w barach mlecznych uchybienia odnotowano w 1 placówce, gdzie kwestionowano:
Ustalono, że przyczynami nieprawidłowości były niedbalstwo personelu oraz lekceważący stosunek przedsiębiorców do obowiązujących przepisów związanych z prowadzeniem działalności handlowo- gastronomicznej.
Zalecono uzupełnienie wiedzy przez przedsiębiorców i personel w zakresie obowiązujących w branży przepisów. Ujawnione nieprawidłowości wyeliminowano już w toku kontroli.
Dodatkowo osoby odpowiedzialne za popełnienie wykroczenia ukarano mandatami karnymi. Łącznie nałożono 7 mandatów karnych na kwotę 1600 zł. oraz skierowano 1 wniosek o ukaranie do Sądu Grodzkiego
Ryszard Klimczak
Naczelnik Wydziału Kontroli
Handlu Artykułami Żywnościowymi
i Gastronomii